آجر چيست؟
نوشته شده توسط : iran find

 

پيشينه و ساخت آجر در ايران به سالهاي باستان مي رسد، هنر آجركاري در تمام  دوره ها در ايران نقش چشمگيري داشته، مخصوصا در دوره ي ارزشمند سلجوقي كه براي تمام بناها از كاروانسراها گرفته تا آب انبارها و بناهاي شاهي و مقبره و مساجد همه از آجر سفال استفاده مي كردند تا جايي كه در دو برج خرقان قزوين بيش از سي نوع آجر كاري همراه با طاق نما سازي هاي بسيار زيبا و خط هاي آجري كوفي برجسته درست شده.

هنر آجر سازي در دوره ايلخاني: مي توان اجراي هنري چشم گير و استثنايي و خوش فرم هندسي گنبد سلطانيه را مثال زد .

هنر آجر سازي در دوره تيموري:  آجري كاري بسيار زيباي مسجد قائن و برج و مقبره اخنجان در حومه طوس مشهد را مي توان از هنر هاي دوره تيموري بيان نمود.

هنر آجر سازي در دوره صفويه: در اين دوره نيز آثار شگرفي از تاريخي معماري را مي توان در سي و سه پل يا( پل الله وردي خان) و پل خواجو يا(پل بابا ركن الدين) اصفهان ديد.

هنر آجر سازي در دوره افشاريه و زنديه: در دوره‌ ي هم از آثار آجري جالب اين دوره به شبستان، مسجد وكيل با پوششهاي طاقي زيبا، بازار وكيل و ارگ كريمخان مي توان اشاره كرد، به طور كلي در  اين دوره نقوش زيباي آجري به شكلهاي خاص و متنوع بسيار بوده، بخصوص اين زيبايي ها را بيشتر در خطه استان فارس مي توان ديد.

هنر آجر سازي در دوره قاجار: هنر تيشه داري در اين دوره رونق فراواني داشته كه مي توان بازار و چارسوق بزرگ كرمان و همين طور بازار اراك، تيمچه حاجب الدوله در بازار تهران و تيمچه حاج حسين در كاشان اسم برد





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: